Thursday, June 25, 2009

h1n1 inspection

Malatop buat test h1n1







Sensasi!!!!.......Seminggu di Malaysia
its nearly a week plus2 ...I m here in NEGARAKU SAYANG..MALAYSIA...!
awal2 kedatangan gue di bumi Malaysia ku gemilang....agak *mengada-mgada* kerana saya DEMAM!!!!!! haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa h1n1...
sesampainya saya di kota bumi bunga kertas ini..i ve seen ...JEREBU!!!
ape petandanyaaaa wahai 2 chantek manis bakal menang One in A Million tahun 2011 skalian..??sila jawab.....soalan akak tya ini....oh yeahhh
the 1st issue.....sbb indonesia ade kebakaran...oh ye ke daddy??so ...sepanjang perjalanan dari KLIA ke IPOH.....saya hanya melihat anak sedara saya ..tisya..!!dia sangat tidak mahu akan auntie die yang comel ini....
so sedey la..so Daddy asik dok tanye.....
*HAA...KAMU NAK MAKAN APA WAHAI ANAK KU YANG JELITA?*
..so boleh dikatakan semua rnr kami berhenti..tapi gue agak segan mahu turun..karnaaa gue memakai boots yang labuh smpai ke lutut yaa tante...lantas....gue menukar boots yang labuh itu ..di pakai dgn flats...turun2 jahhh RNR...adik gue..yang bernama Tya NADEERA......asik kena kacauu jah dok org yg duduk di sekeliling meja berwarna hijau..kat dpan meja tu ade sorang abang ala2 nyah jual pau kat TAPAH..sape2 nak tengok abg ni...sila pegi ke Tapah..sbb im sooo hairan nk determine whether die ni abang or akak2 u olss.....so pity to my sister...everyone was teasing her....
pertama : 'Wah.............tingginye kasut'
kedua: ' Nak pegi lumbe kudeeee ke adik'
Ketiga: tutup kes.....kesimpulannye..kenapalah kaum saya ni..suka dok tgk2 org..kalau die negara org putih..never bother nyahhh!!kau pakai la ape pun....x perlu nk ckp out loud....di situ..pemikiran dan behavior have to change...oh bangsaku sayang!!!...namun begitu..kami adik beradik tidak menghiraukan teguran org2 di sekeliling meja hijau tu sbb we knew we hoWt!*sigh* ok...sila jgn perasan..

so..sesampainya dirumahku syurgaku..bangun jah tido...jeng jeng jeng...
saya mendapati...ganguan idung.......setiap hari..MAMA sayang...akan ketok pintu...
*tok tok.....Na, R u Ok....*
i was from Melbourne ....everyone was worried to look at me!
h1n1...h1n1...OMG!!to be honest....im worried too..because dlm flight...saya duduk sorang kat belakang..smbil usha2 org di sekeliling...nk dgr IPOD..tapi ipod dah bagi kat my(other half) ..so terpaksa bukak CLEO gamba BRITNEY SPEARS edisi JUNE..ok BRITNEY dah insaf..she looks fabulous ....tapi MAK AII edisi CLEO aussie..sungguh 18sx.....nak di jadikan cerita...setelah tmpah seat ku x de org..tetibe ade plak mamat ni....duduk sblahh...isk!!kaco lainn sungguh....
so ...layan laaa tv....dah la 8 hours...flight sorang2...just imagine....asik teringatkat si dia jah..si dia sungguh romantik sebelom menghantar ku pulang..belanja makan NANDOS...too bad..i lost my BANK CARD!!!!!!kesian kan....kuang kuang...i admit im soooo careless....so disebabkan ade mamat yg sebok tu duduk sebelah gue....tgh2 melayani kejiwangan dalam flight smbil menutup mata..tetiba dia BATUK!!die batuk n bersin...dalam hati ku "OMAGAHHH..adakah SWINE FLU??"......Selsema babi di Malaysia ....dalam bahasa sopannya Selsema Khinzir agak menakutkan..dan mesycokan ...pelajar2 comel ..luar negara untuk balik Malaysia lazimnya..ini kerana....setibanya saya di MALAYSIA...keesokkan harinya...abang saya yang keje sebagai Pengeecheck TULANG dkat HOSPITAL KUALA LUMPUR yg susah nk cari parking tu CALL!!
"EH ,Na....Flight ape and bile,?dalam paper ade new kes from Melbourne..budak Medic!!"..
then..gue pun....omg..asalkan Melbourne tak kecoh pun ..kat sini mcm havoc noo..seriuss sumpah..kat Aussie tak sekecohh kat Malaysia...saya tidak faham spekulasi di sebalik Selsema Khinzir ini..so saya akur....saya jua cuak dan scyo..sebab bila baca simptom...sumanya ada...takde la ade semua.cam selseme..bangun tetibe takde suara..........sebulat suara...bakal suami saya ckp saya ni perubahan cuace...tp ....berita2 di tv,radio amat menakutkan saya...sehinggakan ...jantung berdegup lagu....so....saya buat UJIAN h1n1 itu.......jeng jeng jeng


dan perkhidmatan yang di berikan sangatlah hampeh...

mereka tipu saya bulat2...dan mereka memberikan layanan yang pelik seolah2 saya lah pembawa h1n1 di IPOH bumi kompromi ini...adeke patut......or patut ke adakah...
sesampainyaa anak comel Pak Mat ni kat spital ipoh.......
'Bang,tumpang tanya Ujian h1n1 tu kat mana?'
lantas..mamat2 yang budget macho pakai baju itam tu terus bagi gue mask...iskk siot jah!baru tanye....dorang dgn slumber..."pakaii maskk!duduk sanee.............................."
so.....saya pun mencari2 lah SANA tu di mana...rupe-rupenyee........isk isk isk..di sebelah ambulans..dan dkt ngn longkang....pastu yang paling best siap ade SIGN!!*ZON LARANGAN H1n1*..........snap!!

Dalam hati,OMG!!!apakah????sbb saya dah duduk negara org putihkan..saya perhatikan sistem2 yang ade di sana...our system is so far behind...ok let say laa.....saya ni pembawa virus h1n1..adakah patut di letakkan di tempat yang sangat OBVIOUS sambil ade SIGN *Zon larangan*...sepatutnya....bubuh la kat tmpt appropriate sikit....lagipun siasatan x ambek lagi dah buh situ...isk!!adakah patut..tak kire lagi orang dok tgk artis jelita pakai mask duduk dalam khemah tu....MALATOP pow pow pow!

setelah puas mengomel...datang la DR2 pelatih..ala2 abang ku...mengecheck.....
"Adik,dari mane ni dik"
"From Melbourne"
"So,adik ade demam2 ke......?dkat dlm flight tu ade tak sape2 kene virus h1n1?"
"No,i x demam....just bangun tido tadi ade flu n coughing ....so scared..."
"Mengikut procedure kami,syarat adik ni tak sah...die virus h1n1 ni kene DEMAM...tapi kami akan hantar health inspector ke rumah la..untuk buat susulan...diharapkan adik duduk di rumah selama seminggu dan jangan contact dgn public.Kami akan hantar health inspector tu harini..Jadi di harap terusla ke rumah ye"
"Baiklah....i ll..so maknenye kene straight away balik la ek?"

Apabila DR2 itu sudah memberikan kenyataan.....i was rushingg to home.......sbb nak tunggu HEALTH INSPECTOR check my body ........tetapi...sampai sekarang HEALTH INSPECTOR tu tak datang!!!!!

so pengajarannya di sini...sistem di Malaysia harus di ubah..kalau sudah janji akan DATANG..sila lah DATANG...or kalau x BOLEH DATANG...call la dulu ke ape kan..dah bagi maklumat....im so sedey to look at these people..Thanks God..i have no h1n1...but what about the rest??mcmane dgn org2 yang lain...yang positive penyakit tu...and yet,I heard TKC pun kene quarantine ..so i duunoo la.kesahihannye.tapi kesian la adik gue...baru nk g TKC this week..tapi ibu bapa x leh usha anak2 dorang...dah laa adik gue nk PMR....
di sebabkan nasihat DR tak bagi gue bersosial selama SEMINGGU..jadinye.....sisa-sisa cuti terbuang begitu sahaja..i got 3 weeks jah now.....sedey kan!!salahkan doctor2 tu....and sape2 jah yang treat kite gitu..iskkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!

helo2 abang penarik beca,pakcik posmen jiran sebelah rumah wahed senario...adalah satu kesedihan ..melihat senario yang berada di sini....i did investigate about this matter...ramai ckp propaganda USA untuk menaikan ekonomi dorang dari segi UBATAN..i also dunno..sbb gue sangat tak berapa cerdik bab2 ubat...nasib baik..bakal suamiku...eceh akan mengambil EKONOMI sbb kami bercadang nk jual anak selembu ....(seladang+lembu)...
wake up wake up!
saya sungguh sadis ya puan-puan...tambahan melihat makcik2..dan pakcik2 yang pegi SPITAL naik teksi sebab sakit...sedeyyyyyyyy gilaa..!!
Alhamdulillah......bersyukur di atas segala pemberian tuhan ke atas diriku dan keluargaku....tapi cuba anda bayangkan...tmpt virus selsema khinzir itu di khalak ramai....buatnyee positif...tak ke pakcik2 n makcik2 yang naik teksi tu..kene gak virus khinzir tu...!isk!!
THINK BIG..THINK BIG!!!!

PARA Arkitek sila pikir...sbb kajian charles chorea ..arkitek termasyor india menyatakan....sosialism bermula dari bangunan.....arkitek harus memikirkan segala global untuk menyerapkan evolusi di sesuatu tempat...lazimnya,banguan kerajaan harus di ubah untuk di modernkan...ini kerana..environment lies on building....!!so..itu fardhu kifayyah ...sejak melihat astro oasis ini...
sekian terima kasih..sebarang ulasan??
jojotya@gmail.com

5 comments:

Anonymous said...

masa DR tu check dia tak bg pepe suntikan ker?? errm skang kat mlysia da teruk h1n1 tu,dunia akhir zaman..

IamYonna said...

uik!? diorang terus letak u kat zon larangan? gila ke apa??
tu la pasal. our system ni i rasa mmg 10 tahun kebelakang la babe.
luckily u takde ape2 :)

Tyazizul said...

Nemo: suntikan apa pun tak..dorang rasa tengkuk jah..mengong!
Yoanna: yes...so we have to be politician ....to change MALAYSIA!!

LUVLYDIYANA said...

for the 1st time ko buat entry pepanjang n aku baca sampai hb..tahniah!!!!...love u my darrrrr

Anonymous said...

Quarantine order on TKC lifted off dah :) selamat visit!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...