Tuesday, August 10, 2010

Gulai Tempoyak dan Keropok Lekor untuk berbuka puasa

Oh..masih awal untuk kami Tya+Azizul mengucapkan selamat berpuasa buat seluruh umat Islam yang akan mula berpuasa pada hari Khamis ini di Victoria dan juga buat orang Malaysia.
Baiklah!Actually,im kinda mengantuk but my husband asked me to update my blog!He asked me to combine our stories in a blog....Baik!jadi kini saya harus menukarkan tyailyana kepada tyazizul ataupun membuka blog baru yang lebih menarik!akan ku pikirkan sbb skrg saya agak busy untuk deal2 ngn laman siber.
Apapun kawan-kawan,T+A ingin berpesan kepada seluruh umat Islam di luar sana agar mengunakan Ramadan yang mulia ini untuk memperbaiki diri.menjadi seorang muslimin yang lebih bersabar dan bertawakal..

Untuk memulakan Ramadan,kami mulakan dgn penceritaan perjalanan kami ke Terengganu pada cuti Winter last month...............
Perjalanan ke Terengganu agak menarik kerana adik saya yang shantik itu ,Tya jugak namanye...yang kini form 4 student mengikut kakak nye yang lagi schantik dari dia ke Dungun,Terengganu....Jadi selaku abang ipar yang baik hati,suami saya telahpun membawa warga Perak (Kejorr yeop kejooorr) untuk memakan makanan ruji kami iaitu Gulei Tempoyak di Temerloh!
Baiklah.....Secara Live kami nampak ikan patin terlompat2 dari lori ke bawah jalan...gile besauuuu ikan tu..and rasanya sungguh enak sekali!!!Memang lazat....!Since duduk kat Oversea,memang jarang la makan makanan tradisi ni sbb remeh kan..takde tempoyak!nasiblaa suami saya ni memahami orangnya...cewahhhhh!!
Jadi,selepas kami menikmati hidangan makan tengahari yang sungguh sedap,,,,perjalanan di teruskan ke Terengganu .Alhamdullilah,suami saya cergas pula memandu tanpa suruh menukar!Selalunye kalau bawak lame2 kami akan tukar2..tapi kalini die mcm tak ngantuk pule..mungkin die nk tunjuk depan adik ipar bahawa (abang ipar ni bagus bawak kete straight 8 jam)......
Setelah kerete memasuki area TERENGGANU,tak masuk lagi tapi hampir hampir...suami saya telah pun membawa tourist iaitu adik saya,Tya Junior pergi melihat keindahan pulau Cherating !
Baik..saya juga belum pernah melihat keindahan pulau itu..Masya Allah sungguh lawa..!
Jadi sempat la juga kami bergambar untuk di jadikan kenang-kenangan....Kadang-kadang seronok jugak jadi orang asing sebab suami saye tu kan...berier-berier benar membawa orang-orang Perak ini ke tempat2 istimewa di pantai timur...
Tak abis dgn keindahan di Pantai,suami saya bawak kami makan keropok lekor di Kemamang..
Dia ckp tmpt ni best kalau nk makang kpok!Buat pengetahuan anda yang budiman,suami saya suka gile kopok leko!!dah kate org ganu...makanan ruji laaaa kan...jadi,Tya Senior dan Tya Junior makan jugak la keropok lekor itu...sedap sekali ye!memang sedap!!Memang setiap kali balik ke Dungun,suami saya akan berhenti makan kat kedai makcik tu .....smpi makcik tu segan Azizulhasni singgah makan kat warung dia......serious ok...saya x tipu!rupanya diam-diam ubi berisi,makcik tu kenal Asisul..ingatkan tak kenal..tapi yang best die kenal jugak wife Asisul...LOL
Jadi,makan punya makan....................kenyang gila perut.Perjalanan di teruskan ke rumah mak mertua....sebelum kami sampai,suami bawak adik iparnya pegi beli cenderahati kat gerai ini..
Dimana orang Australia yang nomad duduk sana jual gelang...siap boleh ckp Teganu!!Haih..Battery habis jadi x boleh nk share..tp best la pulak terasa macam Malaysia Truly Asia................
Perjalanan cerita cinta saya ke Terengganu akan menyusul...sebab selalu cerita pasal kubur je kan...sian pulak kat korang............oh ya nantikan perjalanan saya di Pulau Kapas dan juga pengambaran rakaman raya yang tak jadi .....semua ini hanya di tyailyanadotblogspotdotcom.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...