Wednesday, August 25, 2010

Petua menjadi isteri yang Solehah




Besemperna dengan Ramdan yang Mulia ini,saya berbesar hati untuk berkongsi ilmu bersama rakan-rakan yang lain.Selain berkongsi ilmu,saya juga hendak memperbaiki diri saya untuk menjadi yang lebih baik.Seperti semua orang sedia maklum,hampir 7 bulan saya melayari bahtera sebagai seorang Isteri.7 bulan yang ada ,saya akui..saya masih belum menjadi Isteri yang sempurna buat Suami yang saya cintai.

Tertarik dengan satu artikel .Walau setinggi mana kita,walau sekaya mana kita,suami tetap suami,kita haruslah menghormati suami dari segi apa pun.
Baiklah,sekarang saya terasa aura seperti Ustazah Siti Bahiyah

Untuk Mengendalikan Hubungan Suami & Isteri...
  1. harus TAAT-taat adalah pintu agama.Anas bin Malik menyatakan Nabi Muhammad berkata," Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu,berpuasa wajib sebulan,memelihara kemaluannya serta taat kepada suaminya,maka pasti akan masuk syurga dari mana saja pintu yang die kehendaki," riwayat Abu Na'im
  2. berkhidmat kepada SUAMI- Isteri perlu memberi khidmat yang sewajarnya kepada suami kerana ini menambahkan kasih suami terhadap isteri.Apabila seseorang isteri suka memberi khidmat kepada suaminya, maka kasih dan sayang suami terhadap isteri akan bertambah.
  3. menyediakan hidangan- memberi makanan adalah aktiviti yang menambat hati suami
  4. meminta IZIN- Suami adlaah pemutus di dalam setiap urusan keluarga.Dia adalah amir.Dalam setiap perkara,isteri harus meminta izin suami terlebih dahulu.
  5. memberi DORONGAN-Haruslah menjadi dorongan yang utama kepada suami untuk memberi semangat dan membantunya.
  6. menjaga HARTA -Abu Hurairah menyatakan Nabi Muhammad berkata," Sebaik-baik wanita adalah apabila engkau pandang dia maka dia menggembirakan, bila engkau tidak ada taat dan bila engkau tidak ada, dia menjaga hartamu dan menjaga kehormatan dirinya,"
  7. menghormati SUAMI-Suami mempunyai tggjwb.Di belakang nama suami ada tanggungjawap.Dalam surah al-Nisak 34,Allah menyatakan " Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.Laki-laki adalah pemimpin atas perempuan-perempuan, lantaran itu Allah melebihkannye setengah mereka dari yang lain dan dari kerana mereke memberi belanja dari hartanya bagi wanita.Maka wanita-wanita solehah adalah wanita yang taat dan memelihara kehormatannya sewaktu ghaibnya suaminya,sebagaimana Allah telah menjaganya."
  8. berkasih SAYANG-perkataan 2 insan terletak pada ikatan hati.Hati bersatu maka bersatulah cinta itu
  9. memberi SALAM-Berilah salam sayang padanya.Inilah ungkapan yang sering di lafazkan.Ia adalah ungkapan yang menjadi lambang ikatan mesra anta teman dan sahabat.
  10. SENYUM- senyum adalah sedekan dan dengan senyuman ia menggembirakan teman kerana senyuman itu menandakan kasih
  11. tidak BERSANGKA BURUK- Sangka buruk bermula daripada curiga.Jika curiga itu tidak dibaiki,pasti akan mengakibatkan kebencian.Surah al-hujurat ayat 12,"Supaya orang yang beriman mengelakkan diri dari sangkaan buruk kerana kebanyakan sangkaan itu adalah dosa."
  12. melihat KEBAIKAN -melihat kebaikan org lain dan melihat kelemahan diri sendiri adalah ajaran Islam
  13. sering BERBUAL-BUAL- berbual adalah elemen yang dapat memupukkan kasih sayang
  14. sering NASIHAT-MENASIHATI- Tugas mengajar dan menasihati di beri kepada lelaki.Apabila isteri menjadi rosak, suamilah akan di persalahkan."Selamatkanlah dirimu dan ahli keluargamu dari apai neraka"
  15. sering ke MAJLIS ILMU-Rumah adalah sekolah,Guru adalah suami dan isteri.Saya terima nikahnya .Kalimah ini adalah kalimah tanggungjawab lelaki di bawah jagaan untuk mengar dan menasihati
  16. makan BERSAMA- sunnah nabi
  17. memberi HADIAH-membuat kejutan,hadiah adalah tanda kasih sayang
  18. Rekreasi-berjalan dan bersiar-siar di taman berdua-duaan
Namun begitu,pertelingkahan pasti akan berlaku..namun semuanya terletak atas diri kita untuk mengawal amarah itu
KONFLIK

Nabi Muhammad berkata, "Sesiapa yang dapat menajga dua rongga, satu di atas dan satu di bawah maka dia kaan memasuki syurga"
Apabila anda marah dan ingin bercakap sesuatu kepada isteri, berfikirlah dahulu.Terlanjur percakapan, buruk padahnya

Buat rakan-rakan ku di luar sana,eceh.......sebelum anda berkahwin..make sure ilmu agama penuh di dada.....bila sudah berkahwin...dont stop exploring......teruskan...teruskannn.....kerana ilmu takan berhenti....









No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...