Sunday, May 27, 2012

2 minggu di Melbourne bersama Atok dan Tatah saya

Assalammualaikum..

How to Deal with a 3 Years Old kid if her parents are not around ..
Although she's older, when she's upset she's every bit as emotionally primitive as she was as a toddler.
So to handle with this.You have to make sure to have all these elements to tackle her heart and emotional.

Batrisyia Saffiya: Hye ..My name is Tisya.Im a stong little girl because i can follow my grandparents to Australia without my parents with me.Can anyone out there be so strong without crying like me.Im so happy and glad to be here with my cute auntie and also my famous uncle.Well,through out my journey in Melbourne,i behaved so well. Dont you think so? I wanna say thank you to my Tok and Tatah because without them i don't think i can be here.They also bring me to beautiful places that my mind couldn't imagine !Even sometimes i feel quite upset that my little brother is far away home,but i ll put all my memories in my mind so that i can tell from A to Z when i get back home.

1st of all,i didnt cry or even tantrum because they always give me a slice of chocolate cake....can u see my face? HAPPY :) My  mama loves to bake a cake.So without cake,i feel empty! Cake ! Cake ! Cake!
I rather eat cake than rice :)

2)Crepe with Ice Cream...Yummy!!! Crepe from Panache..I like to eat Ice cream..no matter with what.
Saya suka auntie saya dan jugak atuk dan tatah serta semua orang yang turut terlibat dalam berusaha memberikan kenikmatan kepada saya.Saya sayang mereka semua!

3)Rainbow Ice Cream ..My all time favourites...Bila says kemana-mana pasti Ice Cream menjadi pujaan says.Walaupun Tok dan Tatah saya melarang agar jangan makan ice cream terlalu ban yak..tapi saya mahu jugak..sebab kadang2 Tok dan Tatah tidak faham luahan naluri seorang budak kecil yang baru berumur 3 tahun seperti saya.Saya tidak mintak lebih..Saya cuma mahu Ice Cream saje...Saya akui di Malaysia saya belum pernah makan Ice cream seperti ini.
4)Colourful pancakes with Ice cream from Pancake parlour.Saya juga sangat bertuah kerana selain saya,Tok dan Tatah saya juga suka makan pancakes seperti saya.Pancakes ini terletak agak dekat dengan rumah Auntie saya.Jadi kalau terasa macam nak makan pancakes..saya akan cuba mengajak mereka makan bersama saya.Untuk memenuhi hasrat saya,saya akan menangis dahulu.Jadi pasti berjaya.Saya bukan suka menangis,Itu cuma taktik saya sahaja.



Haritu,,saya macam tiba-tiba kene mengikut Auntie dan Uncle saya pergi pasar malam dekat Melbourne.Pada mulanya saya tidak mahu ikut sebab saya dah biasa pergi Pasar Malam dekat Senawang.Tapi,sebab saya tidak mahu melukakan hati Uncle dan Auntie saya.Saya pun turuti.Tapi ,tu la,,kadang-kadang mereka ini tidak faham keluhan kanak-kanak seperti saya.Saya letih.Saya perlu tidur.Tapi tak mengapa,Uncle saya seorang yang kuat.Gambar dia ada dala susu dutchlady.Gambar uncle awak ada tak?Saya bukan nk menunjuk saya cuba mahu katakan sebabkan susu itu,Uncle saya kuat sampai boleh angkat saya dan saya boleh tidur dengan selesa sambil minum susu Dutchlady.
Find my pinkish dress..Girl loves pink!Believe me...This is what i love to be here.My Tatah and Auntie love to shop.They didn't shop for themselves but for me.Why me?Hehehe..because I'm the 1st cucu!


Saya juga turut terlibat dalama arena golf ini.Ini semua kerana Tok and Tatah suka main golf.Jadi untuk menjadi cucu yang baik,saya harus mula menunjuk minat untuk bermain golf.Walaupun Golf itu plastik.

Bagi mengatasi masalah kerinduan saya terhadap ibubapa saya yang berada di Malaysia.Tok dan Tatah telahpun membelikan segala barang2 kesukaan saya.Tentulah barang disney..Sebab dekat Malaysia saya dah tengok takde barang2 macam ini.Saya juga telah mengumpul semua stokin2 bercharacter disney.

Apabila bangun tidur,saya akan terus bermain wii.Ini semua adalah angkara uncle saya.Beliau sangat meminati games.Jadi tidak hairan lah kalau game seperti Dora pun ada dalam collectionya.

Kalau saya lapar,Tok dan Tatah akan mengikut selere perut saya.Saya suka makan nasi goreng ataupun mee goreng saje.Tapi saya tidak suka makan sayur.Kalau nak bagi saya makan,jangan bubuh sayur.Nanti saya tidak mahu makan.

Apabila waktu malam,kalau saya rindu kepada Ibubapa saya.Saya pasti akan duduk dalam bilik mewarna buku.Dengan membuat aktiviti ini,saya pasti akan fokus dan rindu itu akan hilang .Saya akan mula mewarna sebelum tidur.Jadi,mudah untuk saya terus tidur kerana aktiviti seperti ini kadang2 bagi saya mengantuk kelak.

Jika Tok dan Tatah nk shopping..saya memang tak kisah kalau nk ikut.tapi mereka harus ingat saya ini kanak-kanak 3 tahun yang sukakan mainan.Walaupun saya tidak boleh beli terlalu banyak mainan untuk di bawa pulang ke Malaysia tapi saya tetap mahu main2 machine jalanan seperti ini.Ini sungguh fun tau tak!

And yeahhhh!!!!Nasib baik..dekat dengan rumah auntie and uncle..ade playground yang saya sangat2 suka..!
Ini merupakan salah satu cara bagaimana nk kawal emosi saya dari ingat dekat mama n papa sayadekat Malaysia!Hari-hari saya akan mengajak semua orang untuk meneman saya pergi ke Playground.Kalau ikut kan hati saya tidak mahu menyusahkan diorang meneman saya.Saya boleh pergi seorang diri kerana playground itu terletak di depan rumah auntie saya.Tapi saya ingat kepada ingatan ibu dan bapa saya supaya takut kepada strangers.Dengan itu,saya pasti akan menyuruh auntie saya teman.Saya sayang auntie saya!Beliau sangat baik!

So yeah..im a happy girl ..been away from my parents about 2 weeks.I can survive yeah!
Because my auntie and my uncles gave everything that i needed.I ll assure to bring my little bro to come here soon to play in this playground...Now,i can dress up like an aussie girl ..


Bye bye everyone!

2 comments:

Iridescent Aisyah said...

sweet lil girl she is :) a proud auntie u are! hehe

JQ said...

untungnya jadi Tisya...hehe... dpt auntie, uncle, Atok dan Tatah die yg sgt baik n best...hehhe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...