Monday, November 5, 2012

Honeymoon| Bali Part 2 -Jalan2 bersama Azizulhasni Awang

Jika anda telah membaca entry Part 1,Ini merupakan part 2,percutian kami ke Bali Bali Bali!
After had a breakfast at hotel,the tourist guide menjemput kami di Hotel.Apa yang menarik ketika di Bali,the tourist guide memakai baju kebangsaan mereka .Barangkali kita juga harus menerapkan nilai seperti ini ,jika ingin membawa pelancong asing ke tempat2 menarik di bumi Malaysia.Ayukkk mengembara bersama Tya and Azizul Awang..

  Barong and Kris Dance
Have u ever heard of Barong?The Barong is the magical protector of Balinese villages.Barong is a lion-like creature and character in the mythology of Bali, Indonesia. He is the king of the spirits, leader of the hosts of good, and enemy of Rangda, the demon queen and mother of all spirit guarders in the mythological traditions of Bali. The battle between Barong and Rangda is featured in Barong dance to represent the eternal battle between good and evil.[1] Sebelum kami memasuki ke tempat persembahan,visitor perempuan dikehendaki meletakkan bunga cempaka di telinga.Almaklumlah,saya memakai tudung so selit tepi tudung pun jadi lah kan....Perempuan ini adalah salah seorang penari..actually nak elaborate saya pun dah lupa sebab pergi dah berbulan lamanya..

So then,before the dance started ..both of us duduk di tengah padang ternakan lembu sambil bermain benda ini.Saya lupa namanya namun ia sangat fun!Adakah Gamelan?Tapi best la main benda ni..tapi macam lagu lagu tut pun ade gak..=_=

Can u see my little baby bump?




The performance has begun ...
Actually kinda scary ..but the dance is actually menceritakan tentang dewa-dewi Bali..

Wood Carving 
Then,we visited Mas (Mas vllage is one of villages in Bali fundamentally identified as an artistic countryside by focusing in artistic of wood carving) .Actually,i really like carving.Sebab boleh dikatakan hampir kesemua thesis yang telah saya ambil ,bertajukkan Carving Ornamentation. Jadi memang layaklah saya pergi ke sini. Saya sangat teruja dengan ketekunan mereka mengukir kayu-kayan ini.Seriously nk belajar kalau ada chance.!

Dari kecil,mereka telah di latih untuk mengukir.Bayangkan lah makcik ni dah 40tahun mengukir....
Sungguh detail dan cermat.
Antara hasil ukiran yang telah siap.
Terdapat pelbagai jenis ukiran termasuk Islamic Carving.
Kintamani 

Kintamani/Batur Volcano (Kintamani is a name of countryside located in the hill and the beautiful panorama surround it. We may see beautiful panorama from Kintamani to overview the active volcano of Batur Mount and wide Lake of Batur in a valley. Seriously Indah bukan?katanya ada di satu bahagian bawah hill ini adalah tempat membuang mayat.Ada sesetengah kaum Bali ini hanya membuang mayat di pokok,dan di longgok-longgokan .Katanya pokok itu boleh meresap bau mayat.Orang Bali khususnya terlalu mempercayai banyak benda.Mereka juga yakin dengan Gunung.Gunung mempunyai dewa yang dapat menjaga keamanan Bali.  

Tapi bagi kami,kami menghargai ciptaan Tuhan yang sungguh indah.Seriously indah.Tambahan restoran ini halal dan menyajikan makan yang sedap untuk ibu hamil yang sentiasa lapar.
Antara pemandangan di sekeliling restoran kami.
Abang tengah menjamu makanan.
Isteri yang over excited.

Surau juga turut disediakan di tempat ini.Turut kelihatan Gunung tadi.

Balinese Village
Ok....Balinese Village ini sangat menarik.Dimana,visitor boleh visit rumah mereka tapi kita kene bayar kalau nk masuk.Jadi boleh lah menambah ekonomi keluarga org Bali.Tapi yang tak best terlalu banyak anjing.Nasib saya tak jumpa khinzir!Sebelum kami masuk,selalunya orang2 kampung akan memberikan nombor kepada kami .Nombor tersebut merupakan Nombor Rumah mereka.Jadi memang banyak sangat nombor kami terima.Jadi terpaksalah kami ambil nombor secara random!

 
Kami berlatarbelakangkan Balinese Village.Actually,aku dah tak larat weh!
Jadi,inilah rumah idaman.Kah kah kah.Makcik ni baru lepas masak.So dia persilakan aku tengok dapur dia.Kata makcik ni,duduk secara berjemaah memang sukar nk  ada pencuri.Pencuri ngak pernah muncul katanya.Belakang rumah mereka pasti ada temple.Temple ini mereka simpan semua abu tok yang nenek mereka.Sure banyak gile Saka kat area ni!
Saya tgh intai pakcik tu makan ape..Risau gak..kang termuntah plak kat area tu...huhu
Inilah cara mereka memasak nasi.Sungguh klasik!
Turut kelihatan mereka mengerumuni para tourtist yang lain ...susah ok nak pilih!


Kopi Luwak
Kali ini kami di bawa ke sebuah kebun.Ala-ala kebun di mana terdapat banyak pokok kopi keliling.Kami tidak dapat tangkap gambar sebab time tu hujan lebat gila.Jadi sesampainya disini,kami terus cari gazebo!Gazebo yang kosong adalah gazebo dimana ada makcik ini yang sedang memasak kopi!
"Hye makcik!Kami dr Malaysia..."
She seems silent!So takpelah tangkap gmba aje lah..perut saya kelihatan seperti perut makcik tu..tapi dalam perut saya ada baby!hu hu hu

Kopi yang sudah di asingkan dengan taik luwak..pffft

Antara cozy place,dimana mereka drag visitors untuk merasa segala jenis minuman termasuk kopi luwak.Tapi,saya rasa i dont drink it because rasa macam kelakar minum taik binatang.kan??
Saya gemar pada pondok itu sahaja.Dalam banyak2 tempat pondok buah itu memang menjadi kegilaan saya.Sebab cara susunan buah tersebut sungguh menarik.!Kreatif betol orang bali ni!I is sad!
Suami semangat membeli kopi dan segala jenis rempah ratus untuk bawak ke Melbourne.Tapi agak kelakar kerana beliau ditipu oleh penjual tersebut.Suami membeli lada hitam Bali kononnya.Bawak balik Melbourne,bukak plastik..lada hitam bali menjadi pasir hitam.Mereka membungkus pasir hitam kepada kami.Kuang jaq!!!
Selepas membeli,saya sekali lagi nak gambar dekat buah-buahan.hi hi hi..

Yang..one more yang with this pakcik pulak!hahahaa...Actually this is the secret.How the arrangement of the fruits look so stunning....Piramid sangat!
Gunung Kawi
Seterusnya pergi ke temple.Katanya tempat mengambil Holy Water.Sekeliling temple ini terdapat banyak kolam.Kolam2 mandi yang di agih-agihkan mengikut gender.Lelaki dan perempuan.Mereka mandi tanpa sehelai benang.Opss!Kata orang Bali,kalau mandi air ini,boleh mengandung.gituuuuuuuuuuuuu
Ayukkk kita melihat sekeliling temple.Garden of Balinese Architecture is nice.Mesti mempunyai factor yin dan yang ..Balance is needed.Antara air dan tanah.
Kelihatan Temple.Setiap Pura (bumbung2) itu ada temple masing2..
Kononnya Arkitek berlagak nak tanya banyak soalan.Tak sedar belakang tu ada pabenda ntah!auchhh scary!!Oh ya kami kene pakai sarong kalau nk g temple
Apa yang kami suka cuma ikan dan air yang jernih dalam kolam tersebut.Kami punya pembawa pelancong tu memang banyak cerita mengenai Bali.So kite layan sahaja walaupun hakikatnya kita tau kebenarannya!

Ubud
Kemudian,kami ke satu tempat bernama "Ubud".Dengan tanah yang subur,para petani mengunakan kreativiti mereka menanam padi di lereng bukit.Sungguh menarik!
Gambar Abang dengan pemandangan yang menarik di belakang

Balinese Painting
Actually,perjalanan kami walaupun sekejap di Bali tapi memang lama dan memenatkan.Sampai ke Malam kami still berjalan.Agak-agak dah malam,kami singgah ke satu tempat dimana terdapat pelbagai jenis painting yang menarik.Kami sempat membeli 3 painting untuk di bawa pulang ke rumah kami.
Jimbaran Beach
Jimbaran Beach terkenal dengan tempat makan malam yang sangat romantik.Memang setibanya di sini,saya berasa sungguh kagum.Untuk pengetahuan anda,pulau2 di Bali dibahagi mengikut aktivit.Jadi di Jimbaran Beach adalah tempat untuk makan-makan.Tidak ada aktiviti lain selain makan boleh dilakukan disini.
Suke sangat !!Belakang kami tu penari kembar..Asik menari sama je!
Lauk yang sangat sedap!
Ketam ini merupakan ketam faveret suami saya!Dia makan sorang ok!


Jagung Bakar..Yummy!
Turut serta,adalah band2 Bali yang memperdendangkan lagu2 romantik.Tapi kalau nk panggil mereka meja ke meja kena bayor!

Itu sahaja cerita kami untuk Satu Hari di Bali.Akan ada episod kedua.Dah Sakit pinggang nk tulis lama2 mengadap komputer.Saya dah 38weeks sudah!

Love,
TyaBoo


1 comment:

Husna Adilah said...

wah dah 38 minggu! waktu di bali berapa bulan pula?

semoga segalanya selamat dan tahniah! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...